Országjáró túra - 9. nap

Országjáró túra - 9. nap

Országjáró túra - 9. nap

img_7678.jpg

Budapesttől északra már nincs annyira sok minden, de azért bőven lehet vonatozni, így ezen a napon az Ipolyság felé vettem az irányt, már csak azért is mert vágányzár fenyegetettség nézett ki arra a részre.

2019/8/31 : IST 2 komment
Országjáró túra - 8. nap

Országjáró túra - 8. nap

Országjáró túra - 8. nap

img_7002.jpgÚj nap, új remények, újabb pici szakasz aminek a beutazására sor került. Ha az előző írásom végén megnézitek a térképet akkor láthatjátok, hogy Zalaegerszegnél még kimaradt egy vasútvonal, a 25-ös számú Őrihodosig, illetve hazai oldalon Bajánsenyéig. Mivel a zalai megyeszékhely nincs túl közel Budapesthez, vonattal meg kifejezetten messze van, ezért erre a napra semmi mást nem is terveztem csak a 20-as vonal jelentős részének napsütésben való bejárását, valamint ezen a néhánytíz kilométeres távon a vonatozást.

2019/8/22 : IST Szólj hozzá!
Egy nap Enoshimán

Egy nap Enoshimán

Egy nap Enoshimán

img_0236_1.jpg

A nagy magyar rögvalóság bemutatása mellett néha érdemes kitekinteni külföldre is, úgyhogy gondoltam írok pár sort és mutatok jópár képet egy teljesen más világról, mindössze párezer kilométert kell ezért utazni kelet felé. A tavalyi japán kirándulásunk egyik nagyon sokkal előre általam lefixált programja volt az, hogy elmegyünk a Tokiótól nem messze fekvő Enoshimára, több okból is. Egyrészt a virtuális világban jópárszáz kilométert levezettem már az itt futó Enoden vonalon járművezetőként és szerettem volna látni hogyan is néz ki a valóságban, másrészt tengerparton is fut, így kellemeset lehet mellette sétálni is, harmadrészt Enoshima szigetére át lehet sétálni egy hídon és ott fel lehet menni egy kilátóba ahonnan jó idő estén akár a Fujit is szemre lehet vételezni, negyedrészt pedig ott van a Shónan monorail ami egy függővasút. Ráadásul mindez végigjárható egy nap alatt, úgyhogy szuper programnak tűnt.
(És itt szeretnék elnézést kérni azért, hogy nem a magyar nyelv szabályai szerinti átírást használom a japán neveknél. Egyszerűen nem visz rá a lélek, hogy a japánok által is használt, így állomástáblákon, információs füzetekben, térképeken és így a képeimen előforduló angol átírás (például: Joban, Yamanote, Chuo) helyett a magyar (vö. Dzsóban, Jamanote, Csúó), keresésre kevésbé alkalmas változatokat használjam.)

2019/8/15 : IST 4 komment
Országjáró túra - 7. nap

Országjáró túra - 7. nap

Országjáró túra - 7. nap

Ez a reggel ha lehet akkor még nyugatabbra vitt kis kerülőn át, mivel a mai napra a Győr és Pápa közötti szakasz, valamint Rédics állomása volt betervezve, azaz egy jó kis vonatozás a zalai dombságban, minimális városnézéssel Zalaegerszegen.

img_6593.jpg

2019/5/05 : IST Szólj hozzá!
Filmkibeszélő: Metro (2013)

Filmkibeszélő: Metro (2013)

Filmkibeszélő: Metro (2013)

mv5bmjy1mwrjymmtotrjos00n2uzltg4owytmwjhymq3owjhmjgyxkeyxkfqcgdeqxvymjcxnji4ntk_v1_sy1000_cr0_0_666_1000_al.jpgAz orosz filmgyártás az utóbbi időben kellemes perceket okozott nekem. Ha jól emlékszem szintén valahol a blog.hu-n bukkantam rá a Gagarin: First In Space című mozi bemutatására majd pedig nem sokkal később egy esti filmkeresés során a Szaljut 7-re és igen jól szórakoztam rajtuk. Így hát átfutottam az IMDB ide tartozó szekcióját és megláttam egy borítót egy 81-717-es metrószerelvénnyel; a figyelmem egyből ráirányult. Nem sokkal később pedig egy szombat este neki is ültem, hogy megnézzem ezt a hobbimhoz is kapcsolódó filmet. Most szólok (korábban a Taking Pelham 123-ról szóló cikkemért kaptam hideget-meleget), hogy ez a film nem a moszkvai metróüzem mindennapjairól szól a dolgozók családi drámáját is bemutatva, ez egy katasztrófafilm ami a moszkvai metróban játszódik. És mivel ott is a budapestihez hasonló szerelvények futnak sokak számára egy kicsit ismerős lehet. Meg hát sajnos nem halmoznak el minket vasúti témájú filmekkel így úgy gondoltam érdemes arra, hogy egy rövidebb szösszenetet átnyújtsak nektek róla. Aki az orosz főváros föld alatti közlekedéséről szeretne informálódni vagy az ott futó szerelvényekről, az ne olvasson tovább, itt most nem erről lesz szó. A továbbiakban kicsit spoileresen folytatom.

2019/4/30 : Btx 2 komment
Országjáró túra - 6. nap

Országjáró túra - 6. nap

Országjáró túra - 6. nap

Következő túrám megelőző hétvégéjén az egész országban esett a hó vagy az ónoseső, így aztán nem ért meglepetésként, hogy a vonatok vasárnap 30-120 perceket késtek, leginkább Kelet- és Közép-Magyarországon. Emiatt aztán maradtam a biztosabbnak tűnő nyugat-magyarországi vonatozásnál, hátha erre a napra is megmarad ugyanaz az állapot.

img_6076.jpg

2019/2/12 : IST Szólj hozzá!
Kato DeHa268

Kato DeHa268

Kato DeHa268

2015-ben ünnepelte a japán Kato vasútmodellgyártó cég azt, hogy 50 éve adták ki az első vasútmodelljüket, egy C50-es japán gőzmozdonyt. Azóta hatalmas változások történtek, az egyik legnagyobb gyártó lett a piacon a társaság, betörtek az amerikai piacra ahol elnyerték a modellezők szívét a részletesen kidolgozott dízelgépeikkel és persze Európának is jutott néhány modell, de az 50 év alatt magyar vonatkozású termék (MÁV Nohab) is készült. A jeles évfordulót persze megünnepelték anno stílszerűen a C50-es újabb, díszdobozos kiadásával, valamint előrukkoltak egy könyvvel is amely bemutatja hogyan jutottak el eddig (egyébként remek, minőségi kiadvány lett). A gőzösökért kevésbé rajongóknak előálltak a DeHa 268-as villamos motorvonat makettjével, azzal, ami a tokiói bemutatótermük előtt ácsorog teljes életnagyságban. Ha pedig már arra jártam akkor - 3 éves késéssel ugyan, de - beszereztem magamnak a makettből egyet.

img_1120.jpg

2019/2/02 : IST 7 komment
Országjáró túra - 5. nap

Országjáró túra - 5. nap

Országjáró túra - 5. nap

Gyönyörű napsütéses reggelre ébredtem, kicsit később a megszokottnál mivel mára a Bakony hegyivasútját néztem ki magamnak elsődleges célként, azaz irány a Győr - Veszprém szakasz!

img_5694.jpg

2019/1/26 : IST Szólj hozzá!
Országjáró túra - 4. nap

Országjáró túra - 4. nap

Országjáró túra - 4. nap

Előző alkalommal kipróbáltam milyen Kaposvárról eljutni a Balatonhoz, most azt teszteltem milyen egy éppen felújítás alatt lévő vonalon a Balatontól eljutni Kaposvárra, csak ezúttal egy másik, szerencsére jóval nagyobb sebességű vonalon. És ha már arra jártam akkor meg is kerültem Magyarország legnagyobb tavát, érintve a déli határvidéket. Sok fotó, kevés szöveg, essünk neki!

img_5533.jpg

2019/1/14 : IST Szólj hozzá!
Erre vonatoztam 2018-ban

Erre vonatoztam 2018-ban

Erre vonatoztam 2018-ban

Év végén mindig visszatekint kicsit az ember hogyan telt a mögötte levő esztendő, mit valósított meg abból amit meg szeretett volna csinálni. Bár télen is megvan a vonatozás szépsége én inkább 20 fok felett szeretek menni, mivel ekkor már le lehet húzni az ablakokat, hallgatni lehet a mozdonyt ha talál az ember olyan vonalat ahol még a régi vagonok futnak.

Ilyenkor tehát marad a fényképek nézegetése a fűtött szobában, hogy milyen helyeken voltam ebben az esztendőben. Az utóbbi időben csak mobillal fotózok a telefonom idei termését vizsgáltam meg merre jutottam el idén ill. milyen vasúti érdekességekbe futottam bele. A képek egy részét csak azért csináltam mert jólesett, a másik részén valamilyen érdekesség van még ha elsőre nem is látható.

Az első kép Gyömrőn készült.img_0230.JPGCsaládunkból költöztek ide így viszonylag gyakran fordulok meg itt. Az a poén ha jól emlékszem ekkor ráadásul busszal jöttem, viszont mivel az a megálló ameddig megyek a vasútállomás mellett van, gyakran csinálok itt képet.

img_1068.JPGMint pl. pár héttel később is - ekkor már egy kis hó is volt, zónázó vonat halad át egy napsütötte vasárnap délutánon az állomáson. Két héttel később melóból adódóan az osztrák fővárosban jártam és egy céges vacsora után az egyik kollégámmal tartottam hazafelé a hotelbe:

img_1479.JPG

A képen az egyik egyterű szerelvénye látható a bécsi metrónak ha jól emlékszem az U4 vonalán. Ez a vonal nagyrészt a felszínen fut egy csatornában a megállói jó része pedig így néz ki. Nekem nagyon tetszik, nagyon hangulatosak. Másnap reggel pedig haza az Avala EC-vel, épp őt vártam és lencsevégre kaptam ezt a Railjetet:

img_1489.JPG

Előbbi vonatra visszatérve mindig jót szoktam mosolyogni mert a Keleti után a határig egy szakaszon személyvonati megállásai vannak, így el is képzelek egy beszélgetést a pénztáros és az utas között:

- Tessék mondani van közvetlen vonat Bécs és Pirtói szőlők között?

- Van.

Menjünk is tovább maradjunk a Railjeteknél csak most menjünk a vonat másik felére! Ezt a mozdonyt még modellként is árulják, ezek után gondolkozom a beszerzésén mert még mindig arany színekben közlekedik:

img_1745.JPGMár csak azért is mert a Hobbytrain által árult Railjet szetthez a modellezők nagy része vesz egy Fleischmann Taurus-t is ami megbízhatóbb. A fenti egy másik gyártó, a Trix kínálatában található meg de szerintem az is jó vétel lehet. A háttérben pedig a GYSEV egyik új Vectron-ja vár Budapest Keleti-pályaudvaron az indulásra.

És igazából azért is fordulok meg gyakran a Keletiben mert utazom haza Egerbe, általában IC és személyvonat kombóval, ezért mindig van idő Füzesabonyban is lencsevégre kapni valamit:

img_2279.JPGAz utóbbi években a Füzesabony - Debrecen vonalon is elég kisebb kapacitás, pláne hétvégén, az IEMIG-et elnézegetve hétköznap az egyik reggeli vonat Bz, a járatok fele még mindig Bdt + Csörgő, azonban hétköznaponként már csak egy Bhv található a vezérlő és a mozdony között.

img_2288.JPG

A füzesabonyi aluljárót meg kicsit kicsinosították, nekem tetszik! Áprilisban már jobb idő volt így egyik ismerősömmel bejártunk két számunkra ismeretlen vasútvonalat is Budapest - Fonyód - Kaposvár - Siófok- Székesfehérvár - Komárom érintésével. Igazi mellékvonali feeling (Kaposvár - Siófok) talán majd egy önálló cikk is lesz róla, álljon most itt egy fénykép még az utazás elejéről a Balaton parton:

img_2772.JPG

A Bz-s szakasz mint már utaltam rá nagyon hangulatos viszont nagyon lassú is úgyhogy mindeki készüljön elegendő mennyiségű enni- és innivalóval meg filmekkel. Mi meg ha már így belejöttünk kirándultunk egyet a Dunakanyarban természetesen vonattal, a nap végén pedig egy hangulatos délutáni kajálás reményében megálltunk még Veresegyházon is:

img_4261.JPG

Hétvégén viszonylag sokat járok az Örs vezér terére, elég gyakran húznak el mellettem a villamosok. A Teve (TW 6000) viszont ezeken a napokon ritkaságszámba megy már, én mégis belefutottam egybe:

img_5058.JPG

A winmenetrend böngészése után azt tapasztaltam minden szombaton van egy forgalmi amit a hannoveri villamosokból adnak ki viszont ha hétvégén jársz a 3-as vonalán tényleg jó nagy mák (a klímás időszakban pech) kell, hogy találkozz vele. Egy kellemes nyári délutánon pedig Fótra mentem el egy későbbi megépítendő Fremo modul reményében (amiből aztán nem lett semmi):

img_5540.JPG

A vonal maga nagyon tetszik az esztergomihoz hasonló kis állomásokkal, az órás üzemnek köszönhetően kereszt is gyakran van rajta. Egyszer mindenképp érdemes beutazni. Az Örsre viszont továbbra is szorgalmasan jártam így a nosztalgiavillamos-gyűjtemény is gyarapodott:

img_5895.JPG

Majd ismét Eger felé vettem az irányt, a 80-as vasútvonal átépítése pedig már javában tartott. Itt nem nagygépes technológiát alkalmaztak, hanem egy másik módszert így a betonaljak a markológépre és a teherautóra vártak, hogy elvigyék őket és új vágány kerüljön a helyükre:

img_6159.JPG

Ezen a szakaszon - talán ennek a technológiának az okán - nagyon gyakori volt a biztosítóberendezés-hiba a kábel átvágása miatt, így a vágányon, amin én is utaztam, ha ez megtörtént csak 15 kilométer per órával lehetett közlekedni ami jó nagy késéseket eredményezett. Füzesabonyban még van klasszik Bhv-s inga aki ilyennel szeretne utazni Eger felé hétköznaponként ill. Gyöngyös és Vámosgyörk (és talán Miskolc és Tiszaújváros között) még hétvégén is megteheti:

img_6166.JPG

A szerelvény ezen a vonalon is csak két kocsiból áll, viszont július lévén minden ami szalonképes él és mozog megy a Balatonra azokat pedig pótolni kell valamivel, így ebben az időszakban megrövidülnek a miskolc környéki személyvonatok. Hétvégén viszont csak kétóránként van Egerbe személyvonat a fenti inga nem közlekedik, a másik egri személy meg Bdv helyett Flirt. A Külsősor úton kaptam el, persze ez sem tervezett volt, pont előttünk ment le a sorompó:

img_6205.JPG

Írtam fent, hogy Fótot végül nem építettem meg helyette hazafelé húzott a szívem és Maklárra esett a választásom, ez az őszi Temofesztig N-es méretben el is készült. Az augusztusi hőhullám kezdetén IST-tel mértük fel a terepet:

img_6853.JPG

És Füzesabonyban is volt idő pár érdekességre többek között a "vasutas leszek" mozdonyra is:

img_6859.JPG

A Start-Klub kártya korlátlan lehetőségeinek köszönhetően kiválasztottam pár célpontot Magyarországon ahol még nem jártam. Középiskolában jó osztálykirándulási téma volt Ópusztaszer, nekem ez kimaradt így egyik kollégámmal lementünk. A Nyugatiban aznap egy nosztalgiavonat is volt a Szolnoki Járműjavítóba:

img_8399.JPG

A mi vonatunk pedig sokat késett így lekéstük a buszt Ópusztaszer felé (11 perc átszállási idő van Kisteleken). A következő két óra múlva ment. Kétféleképpen lehet addig elütni az időt: vársz helyben vagy sétálsz két órát és útközben szállsz fel (legalább nem unatkozol). Persze jó kérdés, miért vonat-busszal mentünk miért nem közvetlen busszal? Nincs. Végig busszal is kettő vagy egy átszállás. És próbáltam olyat keresni, hogy korábban leszállunk és onnan busszal, olyan sincs. Lehet megéri eljönni az egy órával korábbi vonattal ha biztosra akar menni az ember. Próbáltunk ugyanis stoppolni, de esélytelen. Mindenesetre jólesett ejtőzni amikor délután vártunk a visszafelé tartó vonatra, de azért a Pestről jövő IC-t lefényképeztem:

img_8419.JPG

A hétvégi kirándulgatásokat meg be is fejeztem - no nem a kalandos odaút miatt - inkább vasútmodelleztem szabadidőmben. Viszont mivel van egy külön helységünk erre oda is el kell jutni és ha nem végig BKV-val megy az ember hanem sétál megint összefuthat nosztalgiavillamossal:

img_9051.JPG

Mivel ezek általában csak a Rudas Gyógyfürdőig mennek (kivéve a Fényvillamos az végállomástól végállomásig jár) nem szállok fel rájuk mert nem visz el addig ameddig nekem kellene. Inkább maradok a menetrend szerinti közlekedésnél, pl. egyik hétvégén megint haza. Újabb fázisába lépett a 80-as vonal felújítása megjelentek a vegyesvonatok az utolsó négy kocsi gyors a másik négy pedig IC. Ehhez normális vonóerő dukál:

img_9392.JPG

Legalábbis ekkor még örültem viszont sajnos nem volt ülésbe préselős gyorsulás 10 perc késés össze is jött. Ma már visszaállt a normális menetrend, a vonalon viszont jövő februártól teljes kizárás lesz Pécel és Aszód között, a menetrend jelentősen változni fog. Én is gondolkozom még miként menjek Egerbe, vonatpótlózni nem sok kedvem van (szerintem ezzel nem csak én vagyok így). A fenti kép viszont már ősszel készült és jöjjön még két gyömrői szeptemberben. Először egy magánvasutas:

img_9694.JPG

Majd egy szilis inga:

img_9693.JPG

A MÁV tervezi Csömör és Kerepes között újra beindítani a HÉV-közlekedést, viszont mivel itt nincs áram a Bzmot a megfelelő szerelvény szerintük erre. A tesztvonat a 100-as vonalról a kerepesi út mentén jutott el az Örs Vezér Terére én visszafele fényképeztem le:

img_0211.JPG

Sajnos nem tervezett volt így nem tudtam jobb fotót összehozni de aki ment már át a Pillangó parkon szerintem rá fog ismerni. A vonatot két mozdonyvezető vezeti, ugyanis a nagyvasútinak nincs papírja a HÉV jelzéseiről a HÉV-esnek meg nincs papírja a Bz-ről (szándékosan nem "nem ismeri"-t és "nem tudná vezetni"-t írtam). Minden esetre úgy néz ki 2019-ben valamikor indul az ingajárat egyszer majd kipróbálom. Maklár állomás pedig a 2018-as Temofeszten debütált (Iványi Antal képe):

44635863_1662645150548589_4942143220248215552_o.jpg

Tudom, a valóságban nem közlekedik arra a Raaberbahn viszont idén vittünk először villamosított pályát, így 3 napon át happy hourt játszottunk ami azt jelenti közlekedhetett minden akkor is, ha menetrend szerint nem fordul meg ott vagy az adott állomás a szerelvény közlekedésének idején másképp nézett ki. Következőnek pedig jöjjön egy kép ami novemberben egy borús hétfői napon készült:

img_1996.JPG

Ez a reggel az M2 vonalán dolgozóknak nem indult túl jól és az utasoknak sem. Abban az esetben, ha az Örsön valami gixer van a Pillangó utcánál torlódnak fel a szerelvények. Jól látható milyen közel mehetnek egymáshoz (ezt már többször is megtapasztaltam nem egyedi eset). A Pillangó utcát a 2016-os baleset óta maximum 30 kilométer per órás sebességgel lehet megközelíteni és a Stadionok felől még emelkedik is a pálya így úgy gondolom az egymásba csúszás esélye nulla és ha minden üzemszerűen működik meg lehet a másik mögött ilyen közel állni.

Nekem viszonylag jó a számmemóriám a mai világban ugyanis már sok egyedi azonosítót kell megjegyezni és hobbiból mindig megjegyzem a szerelvények pályaszámát is amikkel közlekedek. Másnap már nem mindig tudom visszaidézni viszont vannak olyanok amik berögzülnek és jobban emlékszem rájuk. 2016-ban volt ebben a megállóban egy baleset és a 465 - 469-es szerelvényt két éve nem láttam. A Wikipédiában utánaolvasva kiderült az volt az egyik érintett vonat. December harmadik hete óta azonban újra közlekedik:

image1-2.jpegA hó elején már egyik este láttam az Örsön próbázni gondoltam nemsokára megint forgalomba fog állni. A másik a 490 - 494 azt sajnos nem tudom jár -e már de jobban belegondolva gyanús a dolog. Mindenesetre reménykedjünk benne hamarosan újra teljes lesz a flotta ha még nem az.

A következő kép ránézésre megint semmi extra egy Traxx-os IC viszont ezt azért válogattam ide, mert ez a Transsylvania Eurocity, amely decembertől Kolozsvár és Bécs között közlekedik. Létjogosultsága szerintem van ugyanis néhány éve nincs közvetlen repülőjárat Bukarestben át kell szállni és volt olyan akinek a Tarom belföldi járatával már volt rossz tapasztalata. Persze aki siet az valószínűleg még mindig repülni fog:

image2-2.jpegA vonaton szép számmal voltak, azt sajnos nem tudom mennyi jött az ország távolabbi szegleteiből és mennyire tudható ez be az ünnepi forgalomnak. Mindenesetre Gosa kocsit is láttam a vonatban, ilyet régen láttam már nemzetköziben.

Az utolsó képet pénteken készítettem:

image3-2.jpegA nyári képnél írtam, hogy csak idény jelleggel két kocsis a Füzesabony - Eger inga ezt a vonatot látva azonban úgy gondolom tanítási időszakban is elég ennyi kapacitás.

Az idei évem tehát így nézett ki remélem azért volt benne érdekesség és nem unatkozott aki az egész cikket elolvasta.

Jövőre igyekszem kicsit többet a hobbimmal foglalkozni így talán több képem is lesz majd a következő télen.

2018/12/31 : Btx Szólj hozzá!
A briteknél sem fenékig tejfel

A briteknél sem fenékig tejfel

A briteknél sem fenékig tejfel

Karácsony előtt néhány napot Angliában töltöttünk, hogy nagyjából fél óra alatt kiderüljön azért ott is van még mit fejlődni utastájékoztatás fronton. Bármennyire is szeretem a vasúti közlekedésüket, ezúttal sikerült alulmúlniuk magukat még akkor is ha a közepén bedobtak egy szép mentést. De lássuk részleteiben is, hogy mi történt!
utastajekoztatas.jpg(És akkor itt egy példa milyen a szép utastájékoztatás: részletes infó a következő kettő vonatról, a többi pedig felsorolva. Jól látható, olvasható, érthető. Mindez a Temze fölött húzódó Blackfriars állomásról.)

2018/12/23 : IST Szólj hozzá!
Országjáró túra - 3. nap

Országjáró túra - 3. nap

Országjáró túra - 3. nap

Újabb nap, mely nem a koránkelésről szólt, ellenben lelkiekben rá kellett készülnöm a lassú tötyörgésre a Dunántúlon, valamint az autóbuszos vonatpótlásra.Gondoltam itt az idő mindkettőt alaposan kipróbálni... Szerencsére reggel nem kellett ehhez túl hamar kifordulnom az ágyból és messzire sem kellett tömegközlekednem az első vonatomig, mivel az 8:27-kor indult Kőbánya-Kispestről.

img_4895.jpg

2018/12/02 : IST 6 komment
Densha De Go TV

Densha De Go TV

Densha De Go TV

nyitokepernyo.jpgAz elmúlt két évtizedben meglehetősen sok szoftvert teszteltem, de hardverrel eddig nem nagyon akadt dolgom. Volt persze RailDriverem a maga meglehetősen korlátozott felhasználási lehetőségeivel, szereztem be kontrollert PC-hez való illeszthetőséggel japán vonatos játékhoz, valamint kipróbáltam jónéhány konzolt is vasúti szimulátorokkal (Sony PSP, Nintendo 3DS, WonderSwan, stb.). Tavaly azonban egy olyan kezelőpult akadt a látószögembe amely nem csak a hardvert, hanem a hozzá való szoftvert is tartalmazta, mindezt tévére köthető formában. Nyilván a japánok gondolták ki azt, hogy ez így működőképes lesz, én meg pár napos töprengés után előrendeltem magamnak belőle egyet. Az hamar kiderült, hogy ez nem volt hiábavaló, ugyanis nagyon gyorsan eltűnt az Amazonról a vásárlási lehetőség, a japánok közismert vasút- és gyűjtögetésmániája itt is működésbe lépett és lekötötték az előzetesen kiadni szándékozott mennyiséget.

dobozkep.jpg

Laza pár hónap várakozás után aztán idén befutott hozzám a cucc amelyet már viszonylag ismerősként fogadtam. Azt az előzetes infókból már tudtam, hogy a konzolra (hiszen hívhatjuk akár így is) a Densha De Go! nevű japán vasúti szimulátor sorozat egyik tagjának a felújított verzióját telepítik, azt viszont nem, hogy ez milyen szintű újdonságot takar. Mindenesetre a doboz ott volt a kezemben és én örömmel vetettem rá magamat a kicsomagolására.

kicsomagolva.jpg

Az mondjuk nem tartott túl sok ideig, a karton mögött csak némi műanyag csomagolóba burkolt konzol volt kis kézikönyvvel egyetemben, na meg két kábellel amelyből egy az áramot, a másik az adatfolyamot hivatott biztosítani. Utóbbi egy HDMI kábel a TV-hez, előbbi egy USB kábel, szintén oda. Ennek megfelelően nem árt egy okosabb tévé amelynek van elég és megfelelő csatlakozója, különben gondban lehetünk.

yamanotekor.jpg

A kontroller a japán vasutak motorvonatait hivatott szimbolizálni, azoknak is a két karral rendelkező vezetőállásos verzióját. Az eszközön ugyanis van egy menetszabályzó kar amelyet előre és hátra tudunk mozgatni 5 fokozat segítségével, valamint egy félkörben tekerhető fékkar 7 fékállásos + vészfék fokozatokkal. Ezen kívül ellátták még gombokkal a menüben való navigálás elősegítésére, plusz játék közbeni cselekedetekre, úgymint kürtölés, kameranézet váltása. Került rá egy kis visszajelző lámpa az ajtók bezárásának demonstrálására és egy mélyedés hagyományos japán vasúti zsebóra tárolására, már persze annak aki rendelkezik ilyesmivel. Gyanítom Japánban szinte minden vasútbarátnak van ilyenje, nekem még beszerzésre vár egy, így nálam üresen maradt a hely. A cucc egyébként nem egy súlyos darab, alapvetően műanyagból van emiatt aztán könnyen ölbe vehető mondjuk a tévé előtt terpeszkedve, nem kell hozzá külön kisasztal vagy valamilyen tárolószekrény. Egyedül arra kell vigyázni, hogy az ember lelkesedésében ne rántsa le a tévét a helyéről, mert bár a kábelek hozzá nagyjából 2 méter hosszúak, az azért nem annyira nagyon sok, így nem árthat a megszokottnál közelebb ülni a tévéhez. A konzolban egy rezgő motor is elhelyezésre került, így bizonyos alkalmakkor (hídon vagy kitérőkön való áthaladás) érezni is fogjuk az eseményeket. Hangszórót viszont nem tettek bele, így csak a tévén át halljuk a program hangjait.

hatulrol.jpg

Hardverileg azt kell mondjam rendben van a dolog, mondhatnám hozza a kötelező minimumot és egy kicsit többet is annál. A fogása kellemes, a fokozatok jól érezhetők de nem igényel a minimálisnál több erőt a közöttük való váltás. A rezgőmotor jó ötlet volt, a visszajelző lámpa szintén, ugyanakkor a gombok nem túl kellemesen nyomkodhatók, valahogy furcsa visszajelzést adnak lenyomáskor az ujjaknak. Nekem kissé hiányzott róla a RailDriveren megszokott sebességkijelző, de alapvetően úgyis a tévét bámulom játék közben, a konzolra nem is nézek, szóval feleslegesen drágította volna a kütyüt ez a plusz szolgáltatás.

vezetes2.jpg

Miután így körbejártuk a gépezetet, nézzük meg mit is kapunk a szoftverétől!
Sajnos kevesebbet, mint vártam. Felújított Densha De Go!-ról volt szó, ehelyett nagyjából ugyanazt kaptam meg, mint amit a korábbi PC-s DDG-kt hoztak. Az újdonság annyi lett, hogy a grafikán nagyon keveset csiszoltak, hogy a 1024*768-as felbontás se nézzen ki nagyon csúnyán a nagyképernyős tévéken. Azaz némileg el lettek simítva a pixelek egy-két helyen (de még így is zavaróak maradtak) és ennyi. Nincsenek végletekig kidolgozott új tereptárgyak, elképesztően részletes textúrák, ugyanazt a 15 évvel ezelőtti színvonalú grafikát kaptam a képembe a játékkal. A velünk együtt közlekedő szerelvények se néznek ki sokkal jobban mint korábban, a mi vonataink sem kaptak rendes vezetőállás nézetet, így enyhe csalódásként ért a dolog. Azért csak enyhe, mert korábban már láttam róla egy-két bemutató videót és azok se ígértek többet, de attól még egy kicsit reménykedtem az átdolgozáson. Így egy kicsit egy újabb lehúzott birkabőr szaga kezdte el betelíteni a nappalimat. Mellette ugyanakkor álleesve bámulom a videóikat az új, kabinos árkád gépükről amivel Japánban már lehet játszani, szóval tudnának ők ha akarnának...

palyavalasztas.jpg

Maga a játék klasszikus DDG, azaz választhatunk többféle pálya, szerelvénytípus és idővel többféle jármű közül, aztán vonatvezetés állomástól állomásig pontokért cserébe. Rendelkezésünkre áll ebben a szoftverben az örök klasszikus tokiói Yamanote vonal körpályája (sajnos az új E235-ös motorvonatok még nincsenek benne), az oszakai körpálya, a Tokaido vonal, a Chuo vonal. Rutinosabbak ebből rájöhettek, hogy igazából a Densha De Go Final! szoftverét kaptuk meg a kontrollerhez. A hagyományokhoz híven ha jól vezetjük a vonatunkat - időben érkezés az állomásokra (és itt az időbent úgy értem, hogy másodpercre pontosan, csak néhányat csúszhatunk), sebességkorlátozások betartása, kürtölés bizonyos pontokon - akkor pontokat kapunk amelyeket beválthatunk a későbbiekben új vonattípusokra. Ráadásul ezek a pontok láncokat alkotnak, azaz ha sorozatban többet is jól csinálunk akkor egyre több pontot kapunk. Így érdemes nem belehibázni. Főleg azért sem, mert ha hibázunk (mondjuk akár egy túl éles fékezéssel) akkor "embereket" is vesztünk és tíz után a program megköszöni a próbálkozást, de kevésnek minősít minket a japán vasúti alkalmazotti léthez és kezdhetjük újra a küldetésünket. Ami nem ritkán egy igen intenzív egy órás elfoglaltságot jelent. Minden állomáson kapunk kiértékelést az adott szakaszon nyújtott teljesítményünkről, na persze japán nyelven, így elő lehet keresni a Google fordítóját az értelmezéshez. A teljes feladat letudása után ha tényleg jók voltunk akkor csillagokkal tudatja a program a profivá válásunkat az adott szakaszon. Ehhez mondjuk az kell, hogy pontosan érjünk az állomásokra mind időben, mind térben, ami előbbinél másodperceket jelent, utóbbinál centimétereket. Nem egyszerű a kettőt összehangolni, kicsit sem, de némi rutinnal bele lehet jönni. Az tény, hogy másfajta gondolkodást jelent, mint az európai vonatos programok, de megvan ennek is a maga bája.

setup.jpg

A fentieken kívül a játék még megpróbál kényeztetni minket vonatos videókkal és a vezethető vonatok 3D modelljének bemutatásával, azonban ezek felbontása is még a régi időket idézi, holott például előbbinél nem ártott volna leforgatni néhány percnyi legalább HD minőségű felvételt, az dobott volna kicsit a hangulaton. Persze Youtube-on már van sokezer ilyen videó tehát ha valaki ezekre van kiéhezve akkor egyszerűbben is hozzájut, viszont ha már vannak videók a játékban akkor tényleg nem ártott volna megfelelő minőségűeket használni, nem a régieket elővenni újra.

0cm.jpg

A hangok kapcsán sem tudok újdonságról beszámolni, olyan, mint eddig az összes részben: a motorvonatoknak megvan a maguk sablon hangja, a járművezetőnk folyamatosan kommentálja az eseményeket a valósághoz hasonlóan (sebességhatárok, jelzők képei, stb.), megkapjuk az utastájékoztató hangokat is. Egy nagy visszalépés viszont van, az állomási csengőhangok kikerültek a játékból jogi okokból, azokat már nem lehetett ismét felhasználni. Pedig Japánban ez is szép, hogy már az utastájékoztatási zenéből tudod, hogy melyik állomásra érkeztél. Helyette megkapunk egy általános telefoncsörgésre emlékeztető hangot amitől egy idő után azért kedvem támadt kiszaladni a világból.

vezetes.jpg

Sajnos a megjelenésbe hiba is csúszott: nem tudom hogyan sikerült letesztelniük a programot, de például a Yamanote vonal egyik állomásán konkrétan megáll a program és kidob a játékból mindenkit. Nem egyedi az eset, mindenhol előfordul, hibás szoftver került a konzolra. Ezt pedig - mint kiderült - nem tudják (vagy akarják?) valamilyen patch-csel orvosolni, a megoldásra azt találták ki, hogy küldenek minden vevőnek egy dobozt amibe belerakva vissza kell küldeni a konzolt és ők helyileg orvosolják, majd ismét elküldik a kedves vásárlónak. Szerintetek Magyarország esetén mi történt? Konkrétan nem foglalkoznak a dologgal, így járás esete forog fent. De persze más kontinensről vásárlók sem örültek ennek a fejlemények (beszélgettem erről amerikai és szingapúri "kollégával" is). Ettől még játszható a program, de nem teljesen, vannak olyan feladatok amelyet így nem lehet teljesíteni.

elsuhanunk.jpg

Mindezeket összenézve a konzol ára meglehetősen magas, a 15.800 yenes ár (kb. 40.000 forint) nem az a kategória amit bárki könnyen lenyel. Mondjuk ha összevetem azzal, hogy egy-egy A kategóriás játék konzolokra simán eléri a 20 ezer forintot mindenfajta plusz hardver nélkül, akkor már elgondolkodtató a dolog. Mert az igaz, hogy a szoftver hozzá rém gyenge így 2018-ban, de a kontroller még mindig ad akkora pluszt, hogy felejteti ezt. Nem mellesleg a megjelenése után fél évvel már 28.500 yenbe kerül ha éppen elérhető, így befektetésnek mondjuk nem volt utolsó.

dolakredzsitto.jpg

Összefoglalva a fentieket: bár a játék nem hoz semmilyen újdonságot a DDG sorozatba, a konzolos irányítás sokat dob az egészen, a program rajongói ismét játszhatnak egyet az unalomig ismert pályákon, ráadásul most minden eddiginél egyszerűbb módon, TV-re kötve. Gyerekes környezetben biztos vagyok, hogy nagy sikert arathat a konzol, a hibái és a szoftver régisége miatt viszont nem alkalmas szerintem hosszútávú játékra. A könnyűsége miatt akár magunkkal is cipelhetjük haverokhoz, így vasútbarát körökben összejövetelekkor el lehet szórakozni egymás bénázásain.

2018/9/23 : IST Szólj hozzá!
Dunaparti kirándulás

Dunaparti kirándulás

Dunaparti kirándulás

Nagyon szeretem bejárni a Dunakanyart illetve a Pilist vonattal: szép a kilátás, változatos a táj, és amíg Esztergomig vagy Szobig eljut az ember biztosan nem fogja megunni a zötyögést. Ezidáig két-három évente igyekeztem sort keríteni egy utazásra a 70-es vonalon és mióta a kettes újra járható ott is minden évben megfordulok. Valamint régóta szemezgetek Esztergommal és Párkánnyal a térképen, hiszen ezek a Duna két partján szemben vannak, ezért megfordult a fejemben elmenni az egyikbe vonattal, átsétálni a másikba majd ismét MÁV-val vissza. Decemberben már sort kerítettünk erre a programra IST-tel most pedig egyik ismerősömékkel utaztam szintén végig, csak a másik irányból.

2018/6/24 : Btx Szólj hozzá!
Országjáró túra - 2. nap

Országjáró túra - 2. nap

Országjáró túra - 2. nap

Rövid napra ébredtem, mivel kora este programom volt így nem ezen a borongós tavaszi napon óhajtottam bejárni a fél Alföldet. Emiatt aztán a reggel a Déli-pályaudvaron ért, kinéztem magamnak a közvetlen Székesfehérvár - Esztergom vonatot és ezt szerettem volna elérni.

img_4601.jpg

A 9:30-as indulást elcsípni nem okozott gondot, az esőnek viszont nagyon nem örültem, nem szeretek vizesen felszállni a vonatokra. A Déliben ácsorgó mávos Flirtök közül a veszprémi gyorsra esett a választásom, bár ez nekem mindig enyhe agyzsibbadást okoz, hogy elővárosi szerelvények gyorsvonatként közlekednek. Na mindegy, ezerszer inkább ez, mint valami lepukkant kohószökevény amelyen se fűtés, se szigetelés, így behúz a szél. Felszálltam hát a 415 122-es számúra és elrobogtunk Székesfehérvár irányába.

img_4573.jpg

img_4568.jpg  img_4577.jpg

 

 

 

 

 

 

 

A 30a vonal felújítása óta szeretem ezt a szakaszt, a kelenföldi megállás és a gyorsítgatás után Fehérvár bejáratig stabilan lehet 120-szal futni. Most is így volt, a járgányban lévő monitor 117-119 km/h közötti értékeket mutatott, így aztán hamar, 10:15-re pontosan meg is érkeztem Fejér megye székhelyére. Útközben elhaladtunk a Velencei-tó mellett, mely így a tavasz kezdetén még merőben más látványt nyújt a nyári tótól: hiányoznak a strandolók, a kerékpárosok, teljesen kihaltnak tűnt a táj. Nyilván ezen az időjárás sem segített semmit. (30a teljesen beutazva.)

img_4589.jpg

img_4591.jpg

img_4596.jpgimg_4590.jpg

Székesfehérváron 20 percem volt átszállni, így gyorsan lefotóztam a vonatot amivel jöttem, a vonatot amivel terveztem menni - mivel bent állt már a 2. vágányon egy Bzmot képében (117 191) -, aztán bementem az állomásra es ott is csináltam néhány fotót. A gyerekkorom ehhez a városhoz köt, így aztán élénken él az emlékezetemben az ezeréves perontetők a pályaudvaron, a lepukkant aluljáró, a talán még lepukkantabb épület. Azóta megváltoztak a peronok, új lett az aluljáró, lettek liftek, van egy lezárt felüljáró (kíváncsian várom mikor készül el) és végre a mosdó is kulturált lett. Cserébe szegényebbek lettünk egy irányítótoronnyal amely jellegzetes képe volt a fehérvári állomásnak.

img_4599.jpg

img_4600.jpgimg_4606.jpgimg_4615.jpg

Mindezek után visszamentem a peronra, felszálltam a vonatomra, elhelyezkedtem egy viszonylag épebb állapotú ablak mellett, hogy aztán kb. 1 perc múlva a járművezető kijöjjön a helyéről és megkérje az utasokat, hogy szálljanak le, mert meghibásodott a motor, így inkább hozna egy másik Bz-t a fűtőházból. Így is lett, az a pár utas aki addigra odaért leszállt a peronra, a Bz elhúzott a fűtőház felé, majd némi ácsorgást követően az esőben a perontető alatt megjelent egy másik kis piros motorvonat. Ennek megfelelően aztán a tervezett 10:35-ös indulás 10:45-re csúszott, na meg persze kezdetben hideg is volt a motorkocsiban (117 265), mivel nyilván nem lett előfűtve. Mondhatnám "jól" indult ez a 3 óra hosszú szakasz, de problémamegoldásból azt hiszem most jelesre vizsgázott a vasúttársaság, a végülis hamar megoldást találtak. Érdemes megfigyelni az ablak minőségét a jobb szélső képen: korábban hő- és fényvédő volt rajta amit sikerült foltokban lekaparni már róla gondolom nem túl igényes utastársak által. Emiatt a kilátás borzasztó volt a motorkocsiból. Felhívnám a figyelmet a függönyök hiányára is, később az Alföldön vonatozva szerintem az összes Bz-n találkoztam velük, itt kettőből egyen sem volt (lásd a bal szélső képet fent, azt még az elromló vonatból fotóztam).

img_4625.jpg

img_4620.jpg

img_4627.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Elindultunk Komárom felé és a csendes eső csak alátámasztó hangulatot támasztott a vasút menti lepukkant környezethez. Amikor még csak éledezik tavasszal a természet nem túl szívderítő látvány veszi körül a síneket, mindenhol szürkeség es barnaság van a zöld helyén. Ezen a vonalon a személyforgalom alacsony, tehervonatot viszont többet is láttam. Jött szembe (illetve csak ácsorgott) a 10-es Nohab két teherkocsival, láttam Szergejt Móron meg egy tehervonatot Komárom irányába állni. Szomorúan konstatáltam a kisbéri ürességet, régen 4 személyvonat találkozott itt egyszerre 4 irányból (Székesfehérvár, Komárom, Tatabánya, Pápa) jelentősebb utascserét generálva és némi körbenézési időt. Azóta megszűnt az utasforgalom Pápa és Tatabánya között a 13-as vonalon kilőve ezzel a keresztező vasútvonalat, ráadásul Komárom és Székesfehérvár között is már csak napi 2 pár személyvonat közlekedik, úgyhogy teljesen leépült errefelé az élet. Megemlíteném még, hogy ezen a vonalon található kedvenc nevű állomásom: Bakonysárkány. A tempónk jó volt, a lehetőségekhez képest igyekezett a vezér annyi késést behozni amennyit csak lehetett.

img_4631.jpg

img_4633.jpgimg_4644.jpg

 

Komáromban menetirányt váltott a vonat ahhoz, hogy el tudjon indulni Esztergom felé és mivel csak egy egységből állt a szerelvény ez könnyen ment, a vezér átsétált egyik vezetőállásról a másikra. Én eközben gyorsan leugrottam fotózni egyet, bár túl sokat nem lézenghettem a peronon, mivel a késésünk nagyobb részét itt tüntettük el az állásidő lerövidítésével. (5-ös vonal teljesen beutazva.)

img_4649.jpg

img_4644.jpgimg_4659.jpgimg_4661.jpg 

Komáromból már pontosan indultunk, hogy "száguldozzunk" egyet az 1-es vonal jó minőségű pályáján, itt azért kiütköztek a Bzmot sebességi korlátai (Vmax 80 km/h). Almásfüzitőnél letértünk, hogy a 4-es vonalon folytassuk utunkat. Innentől klasszikus csattogós Bz-zés jött Esztergomig amit leginkább az dobott fel, hogy sokat megy a vonat a gyönyörű Duna partján, néhol viszonylag magasban is, így olyan látnivalókat vehettem észre, mint például a neszmélyi hajóskanzen. A tempó lassú, bőven volt idő nézelődni, es persze a vonaton sem volt zsúfoltság. Esztergom előtt megcsodáltam az autószállító kocsikat Tokod állomáson, aztán a Suzuki gyárat, majd 13:34-kor, 2 perccel hamarabb befutottunk a végállomásra. (4-es vonal teljesen beutazva.)

img_4678.jpg

img_4674.jpgimg_4675.jpgimg_4684.jpg

 

 

Esztergom továbbra is fel volt túrva, az állomás szépült de még nem volt kész, helyette bádogkonténerek szolgáltak a pénztár alapjául. Bár a felsővezetékrendszer teljesen kiépítésre került a vonalon, továbbra is dízel motorvonatok szolgáltattak errefelé még. Állítólag az engedélyezésbe csúszott bele némi malőr, így aztán nem járnak a nagy piros villamosok, azaz Flirtök errefelé így a tavasz kezdetén. Úgyhogy sok más utastársammal egyetemben én is egy Desiroba szálltam (426 026), megkerestem az első osztályú részét és kissé bealudva vártam az indulást (13:49), amivel egy percet csúsztunk.

img_4691.jpg

img_4687.jpgimg_4693.jpg

A vonat Budapestig nem állt meg mindenhol és jól kihasznált is volt, meglepően sokan utaztak a főváros felé így kora délután. Útközben bőszen nézelődtem, mivel szép tájon, kisebb hegyek között illetve oldalában kanyarog a vonal, hol magasabban, hol egy alagútban. Érdemes egy pillantást vetni a fenti képre amely a nemrég felújított Pilisvörösvár állomásépületét mutatja. Főleg a táblára. Vajon mit keres ott egy pont a településnév után?
Üröm az örömben (és most nem a vonalon található Üröm településre gondolok), hogy Budapest-Nyugati pályaudvar előtt többször is megfogták a vonatot, volt olyan Flirt ami szintén megállt illetve néha lassan araszolt mellettünk, hogy aztán elhúzzon tőlünk, bejárjon a Nyugatiba, majd pár perc múlva lássam visszafele jönni, miközben mi még mindig csak az álló tájat néztük. 15:12-kor futottunk be végül, azaz 14 perces késést sikerült így összeszedni, nekem a csatlakozásra lett volna 9 perc, azaz ugrott a dolog. (2-es vonal teljesen beutazva.)

img_4695.jpg

img_4700.jpgimg_4706.jpg

Gyors menetrendi böngészés után kiderült, hogy ha felszállok a 15:41-kor induló Metropolitan EC-re, akkor Szobon elérem ugyanazt a vonatot visszafele, mint ami a terveimben volt. Így aztán majdnem fél óra jutott a vonat megkeresésére, az elején lévő Skoda mozdony (CD 380 016) megcsodálására, majd az első osztályú termes kocsiba való felszállásra. Itt rajtam kívül körülbelül 12-en lehettek aminek a fele vasutas és rendőr volt. Szobig egy 54 perces csendes suhanás következett jóval nagyobb kényelemben a korábbi Bz-zéshez képest, bár kijárva a Nyugatiból a szokottnál lassabban ment a vonat. Ennek ellenére időben érkeztünk meg a szlovák határ előtti utolsó állomásra, azaz Szobra. (70-es vonal teljesen beutazva.)

img_4709.jpg

img_4707.jpgimg_4712.jpgimg_4717.jpg

Esteledett már, így a lemenő nap fényében - ami pozitívumként ért a korábbi esőzések után - fotózgattam egy keveset, majd felszálltam a régóta ott ácsorgó, budapesti visszaindulásra váró zónázó vonatra, amin nem volt fűtés miközben a mozdony (432 171) rajta volt. Tolt üzemben indultunk el 2 perc késéssel 16:58-kor a fővárosba. Amikor elért hozzám a jegyvizsgáló jeleztem neki a fűtéssel kapcsolatos problémámat, amire válaszul morgott valami olyat, hogy ez ilyen, de érdekes módon pár perccel később elkezdtem érezni, hogy áramlik befele a meleg. 17:54-kor futottunk be a Nyugatiba, mellyel búcsút intettem az aznapi vonatozásaimnak.

Napi statisztika:

Megtett kilométer 383 km
Vonaton töltött idő 6 óra 47 perc
Várakozási idő 1 óra 37 perc
Pontosan (nem késve) induló és érkező vonatok aránya 2/5 (40%)
Lemondott vonatok aránya 0/5 (0%)
Elért csatlakozások aránya 3/4 (75%)

 

Napi bejárt útvonal (narancssárgával jelölve): 

terkep_napi.jpg

Összesített statisztika:

Megtett kilométer 1.057 km
Vonaton töltött idő 15 óra 01 perc
Várakozási idő 4 óra 14 perc
Pontosan (nem késve) induló és érkező vonatok aránya 8/13 (62%)
Lemondott vonatok aránya 0/13 (0%)
Elért csatlakozások aránya 10/11 (91%)

 

Összesen bejárt útvonal (narancssárgával jelölve):

terkep_ossz.jpg

(A térképek a MÁV-START Zrt. honlapjáról és engedélyével kerültek felhasználásra. www.mavcsoport.hu )

2018/6/21 : IST 2 komment
Országjáró túra - 1. nap

Országjáró túra - 1. nap

Országjáró túra - 1. nap

Az első nap Nyugat-Magyarországról szólt, bár már rögtön a sutba dobtam az eredeti tervemet. Alapvetően Rajka felé szerettem volna elindulni de egy barátom jelezte, hogy az a túra őt is érdekelné, így inkább elnapoltam egy későbbi időpontra. Nem baj, akkor jöjjön a GySEV háza tája, lássuk mit tudnak ők nyújtani!

img_4508.JPG

2018/5/10 : IST Szólj hozzá!
JBMV

JBMV

JBMV

avagy Járjuk Be Magyarországot Vonattal!

Már régóta érlelődött bennem az elhatározás, hogy vasútbarát egyénként ideje lenne lassan számba vennem, hogy merre jártam eddig az országban és talán tudatosan lenyomni egy Magyarország kört, hogy biztosan elmondhassam magamról a "Beutaztam az egész országot" szöveget. Így aztán elkezdtem tervezgetni, menetrendet és vágányzárakat böngészni vajon mennyi időt és pénzt venne igénybe egy ilyen túra.

img_0101.jpg

Addig-addig terveztem, hogy kiderült nagyjából 28 nap kellene minden egyes jelenleg személyforgalmi közlekedéssel ellátott nagyvasúti vonal beutazásához. És néhány százezer forint a vasúti menetjegyekhez... Előbbi csak időbeosztás kérdése főleg azért, mert úgy hoztam össze ennyi napot, hogy jellemzően otthon aludnék, azaz minden egyes nap végén jönnék vissza Budapestre és persze innen is indulnék. Ezen feltétel nélkül jóval kevesebb napból megúszható lenne az egész, de a plusz szállodai költségek már azért elgondolkodtatók, napi 8-10 ezer forintot rá lehetne szánni.

A pénz kérdéskörére rátérve először elgondolkodtam a MÁV-Start Klubkártyáján, ami 50%-os jegyárakat tesz lehetővé fél évre majdnem 20 ezer forintért. Aztán megláttam, hogy van VIP kártyájuk is, mely bár fél évre 168 ezer forint, cserébe viszont első osztályon is lehet közlekedni, nem kell hely- és pótjegyet vennem tehát ha lekések mondjuk egy IC vonatot simán felszállhatok a következőre, ha módosítanom kell az útirányomat akkor sem kell kapkodni a jegyvásárlások és jegyvisszaváltások miatt. Úgy voltam vele, hogy ennek elég kényelmes lesz a használata, így némi ügyintézést követően ez év elején a birtokomba került egy műanyag lapocska a korlátlan magyarországi utazás lehetőségével. Ja, a legjobb, hogy érvényes GySEV vonatokra is, így a nyugat-magyarországi vonalak sem lesznek problémásak.

Szóval nekivágtam. Ti pedig olvashatjátok majd az egyes napokról készült élménybeszámolóimat. Lesznek járműfotók és állomási képek dögivel, lesznek vonatablakból ellőtt fotók, a minőségért már most elnézést kérek, viszont az élményeim átéléséhez ezek úgy gondolom szükségesek. Mire ezt olvassátok én már túl vagyok a nagy részén az egésznek, amely amúgy közel 15 ezer kilométert tett ki első tervezésre. Nem írom meg, hogy melyik napon jártam be az egyes szakaszokat, a sztori szempontjából nagyjából mindegy, problémát meg véletlenségből elkövetett elírásaimmal vagy fotóimmal nem szeretnék okozni. Azt viszont megígérhetem, hogy külön posztban számolok majd be az utazás során tapasztalt furcsaságokról.

Vágjunk is bele!

2018/5/10 : IST Szólj hozzá!
Vonat indul az első vágányról

Vonat indul az első vágányról

Vonat indul az első vágányról

elso.jpg

Első bejegyzés, első mondatok, első tájékoztatások:

Vonatozásaink - így szól a blogunk címe, mert talán ez az egy szó fejezi ki legjobban ezen oldalak tartalmát. Szeretnénk írni mindazokról az élményekről amely a vasút kapcsán ér minket, mivel kiskorunk óta tátott szájjal figyeljük a nagyvasakat a síneken. Időről-időre átcsöppenünk a virtuális világba, hogy szimulátorokról, stratégiai programokról beszéljünk, de előfordulnak is vasútmodellezési tartalmú írások, mert ezen a téren is elkezdtük bontogatni a szárnyainkat. Nem vagyunk fotósok, nem vagyunk újságírók, nem vagyunk nyelvészek, így ne számítsatok tőlünk professzionális anyagokra, viszont ezt a hiányt megpróbáljuk lelkesedéssel és személyes élményekkel pótolni. Tartsatok velünk az úton, olvassatok, nézzetek vissza hozzánk időről-időre!

A vonat az első vágányról elment.

2018/5/10 : IST Szólj hozzá!